יום שבת, 18 בפברואר 2012

הטמעת השימוש במחשב במרחב הכתה


אני בהחלט מסכימה  עם הטענה  כי הדרכה צמודה של השטח תביא לתפוקה רבה יותר. שיתוף בין קולגות לעבודה. יצירת מאגר בית סיפרי של יחידות הוראה מתוקשבות , מתן זמן לרפלקציה בעקבות שיעורים שנעשו בכיתה זוהי הדרך ליצירת קהילת מורים לומדת, מתקדמת ומתפתחת.
מנסיון העבר ניתן לראות כי כל תוכנית חדשה שנכנסה לבתי ספר עבדה מצויין כל עוד היתה לה תמיכה חיצונית של מדריכים/רכזים או גורם חיצוני כלשהו. אולם תוכניות אלה גם הלכו ודעכו מיד כשהגורם ה"חיצוני" התרחק מהשטח, למרות הלמידה, ההצלחה והתפוקה שנעשתה בזמן זה.
אולם כאשר יוצרים קהילת מורים לומדת ומלמדת, כאשר נוצר מאגר יחידות הוראה אשר ניתן לשימוש הכלל ואף לשידרוג במהלך השנים, כאשר המורים מתנסים בשטח פעם אחר פעם בשיעור מתוקשב, הדבר נטמע בדרך העבודה שלהם. וכך גם כאשר הגורם ה"חיצוני"  לא יהיה בשטח המורים ימשיכו בדרך ההוראה שלהם, שכן הם שינו סטנדרטים. גם אצלם וגם בקרב התלמידים.
לכן אני חושבת שגם בתוכנית התקשוב של המאה ה-21 צריך להיות תהליך דומה. אין ספק כי בשנה הראשונה צריכים הרכז והמדריך לתמוך,  להפחית חששות וללוות את המורים בבית הספר המתמחשב. אולם החל מהשנה השניה צריך להיות מערך הלמידה כמתואר בתוכנית שהציגה ד"ר אשכנזי. המורים יבנו יחד יחידות הוראה מתוקשבות (או אף יבחרו יחידות מהמאגר הקיים באינטרנט) אח"כ יעבירו את השיעורים בכתה, כאשר קולגות יצפו בשיעורים, ולבסוף תעשה רפלקציה משותפת על היחידה. לאחר מכן כל יחידה תעלה למאגר הבית סיפרי לאחר שידרוג ותיקון.
אני אישית שמעתי על תהליך שכזה שנעשה בבית ספר ואני חושבת שההנעה של המורות בשטח לקיים שיעורים שכאלה (גם מורות שבעבר חששו מאוד מהטמעת המחשב בכתה) היא רבה מאוד. אני חושבת שתוכנית התקשוב צריכה לקחת דגם זה ולחייב את בתי הספר לבצע אותו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה